本文へジャンプ メインメニューへジャンプ サブメニューへジャンプ
国立大学法人 群馬大学
国立大学法人 群馬大学
ここからメインメニューです
ここでメインメニュー終了です
受験生応援
資料請求
広報大使
ここからサブメニューです
ここでサブメニュー終了です
ここから本文です

環境配慮行動を促進する新変数の検討―仮想世界ゲームを用いた研究

環境配慮行動を促進する新変数の検討―仮想世界ゲームを用いた研究

 
 
 
 
 

群馬大学情報学部
教授

柿本 敏克

 

本研究では、新たな変数「状況の現実感」が環境配慮行動を促進することを明らかにした。検討された仮説は、 (a)状況の現実感と(b)経済的ゆとり感(c)地域への帰属意識がそれぞれ環境配慮行動を促進する、というものであった。45名の大学生が仮想世界ゲーム電子版に参加した。  

このゲームでは参加者の活動に伴って環境問題が発生し、参加者が対処を求められるよう設定されていた。ゲーム終盤に組み込まれた質問紙調査で関連変数が測定された。

重回帰分析の結果、(a)状況の現実感と(b)経済的ゆとり感は環境配慮行動を促進することを示したが、(c)地域への帰属意識は環境配慮行動に影響を及ぼさなかった。これらの結果は、援助行動研究の観点から考察され、また持続可能な社会の構築に向けた意義が議論された。

詳細

柿本敏克・阿形亜子(2013). 環境配慮行動を促進する新変数の検討 応用心理学研究, 39, 122-131.

 

キーワード 環境配慮行動、状況の現実感、社会心理学、援助行動

 

 

An unforeseen factor that promotes environmental-conscious behavior

 
 
 
 
 

Toshikatsu Kakimoto

Professor, Faculty of Informatics, Gunma University

 

The hypotheses of the present study are that (a) a sense of reality of the situation, (b) a subjective sense of economic well-being in daily life, and (c) identification with one’s local community, will respectively promote environmental-conscious behavior. Forty-five students participated in a computer-based version of the Simulated International Society (SIMINSOC) game where environmental issues were designed to emerge and be addressed. Towards the end of the game session, the participants responded to the embedded questionnaire. A multiple regression analysis indicated that (a) a sense of reality of the situation and (b) a subjective sense of economic well-being in daily life promoted participants’ environmental-conscious behavior while (c) identification with one’s local community did not. The results were considered from a viewpoint of altruistic behavior studies. Implications of the findings for building a sustainable society were discussed.

Details

An Unforeseen Factor That Promotes Environmental-Conscious Behavior. Japanese journal of applied psychology 39(2), 122-131.

 

Keywords Environmentally- conscious behavior, subjective sense of reality, altruism
ここで本文終了です
ここからフッターです
ページの終了です